sâmbătă, 29 august 2009

identitate romaneasca

in vacanta am fost un pic intr-o etapa de recitire. am recitit unele carti pentru intelegere aprofundata, altele pentru redimensionarea intelegerii, altele din dragoste pura sau pentru senzatiile oferite. din dragoste pura voi reciti poate inca o data ''maestrul si margareta'' iar pentru senzatii ''un veac de singuratate''.
dar acum de autorii romani vreau sa vorbesc. am recitit camil petrescu, mihail sebastian, cella serghi, cezar petrescu, ionel teodoreanu, nichita stanescu, minulescu - si am simtit cum un teribil sentiment de mandrie ma incearca, reconfortant pentru orgoliul de roman agresat si in pericol de ameninatarea identitatii, din ultima vreme. si e sigur : avem ceva al nostru, avem substanta.
''ultima noapte'' a lui camil de exemplu are o atmosfera romaneasca autentica pe care am trait-o si simtit-o in fiecare fila si cu fiecare nerv sau por. ea oglindeste parca ceva din mine sau semeni ai mei, indoielile, temerile, geloziile, frustrarile, ambitiile, arivitia, specularea situatiilor, curajul si nebunia aia ata de cunoscute, atat de intalnite in jur. noi, romanii, chiar suntem intr-un fel, noi simtim si traim intr-un mod particular, avem placerile noastre si un stil aparte de a gusta viata, din care nu lipseste un spirit ironic, uneori boem, alteori jalnic, chefurile, romantele. avem un fel ingenios de a ne descurca si de a fi, de a vorbi si de a face, o pofta nebuna de viata, o forta abrupta a firii, o pasiune uneori inaltatoare, altadata destructiva.
sunt unele carti pe care le deschid si inauntru o atmosfera familiara ma intampina imediat. este prezentul doar ca sub alta fata, a vremurilor de altadata. parca le adulmec si parfumul, parca le aud si muzica...

Niciun comentariu:

Pagini