miercuri, 19 octombrie 2011

viata pe un peron, octavian paler

nu aveam neaparata nevoie de o carte atat de trista si care sa ma oblige la o sondare asa de severa. se pare insa ca genul se tine dupa mine, daca ma gandesc cat de firesc mi-a cazut cartea asta in mana. poate ca nu ma atrage genul dar il atrag eu pe el, iata.

nu sunt multe de zis, asa ca ma marginesc sa spun ca m-am simtit ca invadata de un urlet de disperare, un urlet ce creste progresiv. un urlet articulat astfel: uneori, pe langa viata, moartea poate sa para o gluma.
nu stiu daca altcineva, citind-o, ar percepe-o altfel decat mine, adica mai putin amar. eu zic ca ar zdruncina si cel mai puternic echilibru.

paradoxal de lin curge insa scrierea despre asemenea teme, asta e cu adevarat frapant la paler. frica, absurd, ipocrizie, manipulare, singuratate, pustiu, condamnare a fiintei umane la imperfectiune si... cata armonie ca de poezie, ce forta a elocintei le asezoneaza! ce gravitate perfecta a discursului in stilul acela de retorico-acuzator-necrutator gen rechizitoriu uman, ce mi-a amintit de caderea lui camus.

trebuie insa sa admit ca cel mai mult mi-a placut forta alegoriei, parca as fi rasfoit un album de arta suprarealista cu tema ''suflul rece al fricii in ceafa''. metaforele mi-au spulberat linistea si mi-au inghetat sangele in vene: cobrele, imblanzitorii, gara aceea suspendata intr-un timp si spatiu nedefinite, ploaia, mlastina... elefantul care calca pe omizi strivindu-le, murind in final inghitit de o masa gelatinoasa de victime.

ma intreb daca se poate sa ramai indiferent la o asemenea carte, eu nu am reusit nici pe departe. cand am terminat-o, era dimineata, eram in drum spre serviciu si mergeam pe aceeasi alee, pe langa aceeasi copaci, deasupra statea agatat acelasi cer. m-am oprit, pasii imi erau instabili si am simtit un imbold teribil sa ma arunc pe o portiune de iarba si sa.... nu, nu am plans, a fost ceva mai rau de atat.

Un comentariu:

Masaj erotic Arad spunea...

un blog interesant, am citit cateva articole foarte interesante

Pagini